České CK musejí být podle zákona pojištěné pro případ úpadku. Garanční fond má být další nadstavbou tohoto zajištění. Cestovní kanceláře do něj mají přispívat podle návrhu zákona až 0,25 procenta obratu ročně.
TIP: Porovnejte si cestovní pojištění online!
Návrh zákona má podle ministerstva pro místní rozvoj zajistit vyšší ochranu lidí, kteří si zájezd koupili, při platební neschopnosti zprostředkovatelů cestovních služeb. Měli by tak dostat zpět celou zaplacenou částku a zajištěna má být i případná repatriace ze zahraničí.
"V žádném jiném podnikatelském odvětví není klient chráněn tak, jako právě v cestovním ruchu. Snaha o prosazení garančního fondu do zákona vyvolává dojem, že stát nevěří podnikatelům v cestovním ruchu v jejich dodržování zákonných povinností," uvedl předseda asociace Vladimír Dolejš.
Pojišťovny zřízení garančního fondu podporují, jeho zavedení podle České asociace pojišťoven povede ke splnění povinnosti zajistit plnou kompenzaci nároků klientů v případě úpadku cestovní kanceláře. "Prostřednictvím garančního fondu budou zajištěny prostředky na výplatu nároků klientů CK v případě, kdy cestovní kancelář poruší svou povinnost mít sjednaný pojistný limit v takové výši, který pokrývá veškeré závazky kanceláře vůči klientům v případě jejího úpadku," uvedl na konci loňského roku ředitel asociace Jan Matoušek.
Celkový objem ročních tržeb z cestovního ruchu dosahuje v ČR zhruba 45 miliard korun. Z toho prodej zájezdů dosahuje téměř 30 miliard korun, prodej ubytování a dopravy 10,2 miliardy a ostatních služeb 4,6 miliardy korun.
Služeb cestovních kanceláří využívá v ČR při svých cestách do zahraničí průměrně třetina cestujících, což je spolu s Rakouskem nejvyšší podíl v Evropě. U vícedenních zahraničních dovolených je tento podíl ještě vyšší, a to 39 procent. ČR byla v Evropě v roce 2014 zemí s nejvyšším počtem cestovních kanceláří na obyvatele - působilo tu zhruba 40 CK na 100.000 obyvatel - registrovaných bylo 904 cestovních kanceláří a 3377 cestovních agentur.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
